Wednesday, November 6, 2013

Mit o silikonima - da li su dobri ili loši?

O silikonima se raspravlja nekoliko godina u nazad. Povela se priča da su štetni, da su pogubni za kosu, da su najgore što se na kosu može staviti i slično. Tim trendom povedeni, proizvođači su se potrudili da osmisle više hranljivih kolekcija, kozmetika se okrenula ka organskom, bez hemije, što je svakako dobar pravac.
Ali koja je prava istina iza silikona i čemu zapravo služe?

O silikonima


Silikoni su prisutni u raznim kozmetičkim preparatima - od preparata za negu tela i lica, do svih vrsta preparata za kosu. Postoje više vrsta silikona u preparatima za kosu:
- silikoni koji su nerastvorljivi u vodi (Dimethicone, Dimethiconol, Cyclomethicone
Cyclopentasiloxane, Stearyl Dimethicone, Cetearyl Methicone, Cetyl Dimethicone); 
- delimično rastvorljivi i rastvorljivi u vodi (bilo koji silikon sa prefiksom PEG, Dimethicone Copolyol, Hydroxypropyl Polysiloxane).

Polovična legenda o silikonima




Priča u kozmetičkom svetu se povela oko toga da silikoni stvaraju film oko dlake koji se ne ispira nikada, dlaka truli i propada, prividno je lepa.
Ovo je nepotpuna tvrdnja koja je servirana i za koju su se svi (pa i ja davno) u jednom momentu zakačili. Ne mogu dovoljno naglasiti: 
ako silikon nije rastvorljiv u vodi ne znači da ostaje na dlaci, on se skida najobičnijim šamponom! 

Cela ova fama oko silikona je do nas došla polovična; frka u svetu kozmetike za kosu nije nastala oko samih silikona, već oko agenata koji služe da se silikon ispere. Silikoni se ispiraju sulfatima, to su deterdženti  koje ćete prepoznati lako na početku sastava šampona:
Sodium Lauryl Sulphate (SLS), Sodium Laureth Sulphate (SLES), Ammonia Laureth Sulphate (ALS) itd. 

Ono što je karakteristično za sulfate je da se uglavnom koriste u svim čistačima - što u kozmetici, što u deterdžentima za pranje podova, sudova i kupatila. Studije su pokazale da su sulfati jedni od faktora isušenosti kose, pojačanog krzanja i pucanja krajeva. Sulfati lišavaju teme i dlaku prirodnih ulja čime je čine podložnijom oštećenjima i isušivanju. 

Trend svuda u svetu su upravo ŠAMPONI BEZ SULFATA koji su pogodni za svaki tip kose, pogotovo kovrdžave, prirodno suve kose i tretirane. Sulfati su ti koji krzaju kutikulu dlake i remete njenu prirodnu strukturu. 
Jedini problem sa silikonima može da nastane u slučaju da kosu perete isključivo šamponima bez sulfata, ili co-wash metodom (pranje kose balzamom). Dakle ako makar jednom mesečno kosu perete običnim šamponom, a pod tim podrazumevam 98% šampona na našem tržištu, vi sa silikonima nemate nikakav problem.

Sa sajta naturalycurly.com vam prenosim listu najzastupljenijih silikona i kako se ispiraju.
Silicone
Water soluble?
Recommended cleansing agents
Dimethicone
No
SLS, SLES, cocamidopropyl betaine, cocobetaine, ALS, or ALES
Dimethiconol
No
SLS, SLES, cocamidopropyl betaine, cocobetaine, ALS, or ALES
Phenyl Trimethicone
No
SLS, SLES, cocamidopropyl betaine, cocobetaine, ALS, or ALES
Amodimethicone
No
SLS, SLES, cocamidopropyl betaine, cocobetaine, ALS, or ALES
Cyclomethicone
No
cocamidopropyl betaine, cocobetaine, other mild surfactants, or conditioner washing
PEG-modified dimethicone
Yes
cocamidopropyl betaine, cocobetaine, other mild surfactants, or conditioner washing
Dimethicone copolyol
Yes
cocamidopropyl betaine, cocobetaine, other mild surfactants, or conditioner washing


Benefiti silikona


Posle ovog malo dosadnog teorijskog izlaganja, da kažemo čemu ti čuveni silikoni zapravo služe. Silikoni imaju funkciju zaštite dlake od spoljašnjih uslova i zadržavaju vlagu unutar dlake. Tako da su silikoni u vidu silikonskih seruma za krajeva, prskalica za raščešljavanje kao i u pakovanjima i regeneratorima neophodni za negu svakog tipa kose. 

Silikoni stvaraju film oko dlake i na taj način štite dlaku od spoljašnjih uticaja: 
- češljanja, 
- toplote fena, 
- prese i figara
- vetra, kiše, vlage,
- odeće, 
- kape,
-  jastučnice, 
- majice 
... i svega što možete da zamislite da dođe u dodir s kosom i poremeti njenu strukturu.

Ovaj film takođe zadržava vlažnost unutar dlake, sprečava isušivanje, i reflektuje svetlost i čini kosu sjajnom i glatkom. Naravno, ne treba zaboraviti redovnu negu (klik za pravilan izbor pakovanja za kosu). Pošto ste hidrirali svoju kosu ili je nahranili bogatim proteinskim pakovanjem, vaš sledeći korak je silikonski preparat u formi seruma, ulja ili spreja, koji će zagladiti kutikulu pružiti joj sjaj, glatkoću i pre svega zaštitu.

Silikoni u šamponima


Silikone u šamponima bi trebalo da izbegavaju osobe sa osetljivom kožom glave. Isto kao sa silikonima u preparatima za negu kože, silikoni mogu da izazovu iritacije. Teški silikonski šamponi mogu da prouzrokuju mašćenje temena, pa samim tim i pojačano opadanje kose. Lično, preferiram šampone bez silikona već godinama u nazad, iako mi silikonski šamponi ne smetaju koliko možda drugima.

Ako izbegavate silikone...


Prosto, vaša kosa nema nikakvu zaštitu osim prirodne jačine. Prvi put kada dlaku atakuje toplota, vetar, češalj ili jastučnica - prirodni kvalitet opada i kosa puca. Dobićete kosu koja se izuzetno lako kida, krajeve koji cvetaju prevremeno, površinski sloj kose koji je najoštećeniji.
Ako zaista želite da uradite nešto korisno za svoju kosu: ne izbegavajte silikone jer su oni deo kompletne nege kose. Takođe, ne zaboravite da sebi priuštite i jedan šampon bez sulfata koji ćete kombinovati sa svojim redovnim šamponom. 

Kosa će vam biti zahvalna. :)
Monoklicina kosa :)



38 comments:

  1. Jao, sto ti je divna kosa...nemas vise ombre od letos? Koja je ovo farba, jako mi se svidja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ovo je kosa pre ombre-ta :) pramenovi u 3 nijanse :)
      A sada nemam ombre, osisala sam se, bice slika uskoro :)

      Delete
  2. Cyclomethicone nije rastvorljiv u vodi, a nisu neophodni SLS i SLES za ispiranje? Greška, ili?

    Apelujem na Monoklicu da javno objavi slike svoje nove frizure :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tačno, dovoljan je šampon bez sulfata (ako ne sadrži sulfate, sadrži druge čistače npr. Cocobetaine)
      Biće moje nove frizure uskoro :)

      Delete
  3. Replies
    1. Profesionalna: Macadamia, Revlon orofluido, wella oil reflections
      Ostala: balea oil sa arganom, velnea macadamia nut, garnier goodbye damage ulje :)
      Sva nabrojana su odlična :)

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Bolji tekst o silikonima u preparatima za kosu skoro nisam pročitala. Tekst ti je sadržajan, lako razumljiv i cilja pravo u metu. Meni mnogo znači, što si napisala na jednom mestu koji su silikoni rastvorljivi u vodi, a koji ne. Danas sam baš planirala da recenziram balea silikonske kapi, kao da smo se dogovorile :*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala ti Lijo draga, mislila sam da će ovaj tekst ići lagano, ali sam se baš namučila da bude jasan. Prvo sam napisala duplo duži tekst pa sam dva sata redukovala :)
      Radujem se recenziji Balea ulja, ako misliš na ono sa arganom, merkam ga mesecima.
      :*

      Delete
    2. Nije ulje, već poznati braon serum sa foruma, silikonski. Tražim pakovanje kartonsko sam negde sačuvala, na plastičnom pakovanju je sve na nemačkom-hehe ja ne znam niht :D
      Odlično si sastavila, nemam reči stvarno je fenomenalno. Ti znaš da ja znam dosta generalno, ali polovinu ovih silikona sa spiska ne znam da li su rastvorljivi u vodi ili ne, tako da ću spisak da sačuvam, jer ti znaš da sam ja na silikone alergična. Meni je problem malo veći bio od estetike, na žalost :*

      Delete
    3. Meni se taj serum nije nikako pokazao, baš me interesuju tvoji utisci. Meni je bio potpuno bezveze. Pisaću ja uskoro post o mojim mnogobrojnim uljima, možda dobiješ inspiraciju za novo :)

      Delete
  6. Fantastičan post, ide u favorite :)

    ReplyDelete
  7. Koristim jedan sa SLS-om i jedan bez. Maske i bslzami obavezno moraju da sadrze silikone a samponi nikako.
    Naravno ,svima nama koji zelimo lepu kosu mnogo znace ovakvi postovi :*
    I kod mene ide u favorite .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ne sumnjam da ti sve ovo već znaš. Hvala :*

      Delete
    2. Mono,ne bih znala dosta toga da nije tebe*

      Delete
  8. Sve znas sta mislim o tome. Kad dodje neko da mi soli pamet a silikone koristim deset godina unazad samo iskuliram da ne uletim u raspravu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma da, mnogi zagovaraju teoriju o kojoj polovično znaju :D

      Delete
  9. Hvala Bogu da sam naisla bar na jednu osobu koju nije uhvatila manija protiv silikona. Kad je pocelo da se polemise o tome kako su silikoni stetni, i ja sam naravno probala da ih izbacim, da vidim sta ce se desiti; desilo se to da mi je kosa postala kao slama i da jednostavno ne moze da se sredi bez silikona, pa sam onda bez ikakvih problema nastavila da ih koristim. Jos je i prozivodjace uhvatila ta manija, pa sad na svakom drugom samponu vidim silicone free. A one devojke kojima takodje ne prija da ne koriste silikone, ali ipak to rade, stvarno necu da komentarisem, jednostavno ih ne razumem. Bravo za post.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala ti, i ja sam pokušala da potpuno izbacim silikone pre dve godine, svoju prirodno jaku kosu sam dovela do očaja, trebalo mi je 3-4 meseca da je vratim u normalu. Još sam se sa uljima usput zaletala... biće post i o tome. Problem oko svih ovakvih teorija što do nas stižu polovične i donose više zla nego dobra. Proizvođai prate tržište, a tržište je zaslepljeno...

      Delete
  10. Odlican post! Sve si lepo i jednostavno objasnila, nema potrebe za bilo kakvim dodavanjem! :)

    ReplyDelete
  11. Prelepa kosa! Odavno nisam videla lepšu.

    http://pedesetnijansi.blogspot.com/

    ReplyDelete
  12. Monoklice daj nam i listu sampona, naravno najbolji, kako si navela i silkone tj ulja.
    Naravno odlican post!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Izvinjavam se na okasnelom odgovoru, google je odlučio da me ne obavešava o svim komentarima -.-
      Samponi: Babylove (vec recenziran, bez SLS-a), i sa SLS: Mixa (recenziran), Velnea sa maticnim meldom ili sa macadamia nut, Garnier ultra doux samponi...

      Delete
  13. Malo sam zbunjena, ako dobro razumem trebalo bi da koristim ponekad sampon sa SLS, ali da ubacim i sampon sa silikonima? Ili mogu samo da stavim balzam sa silikonima?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ne, nigdje nismo pomenuli da sampon treba da ima silikone jer oni na tjemenu mogu da izazovu probleme. Silikoni su dobri u maskama i leave in preparatima ;)

      Delete
    2. Ah super! Imam jos jedno pitanje, koje maske su po vama najbolje? (ili leave-in preparati)

      Hvala puno na svim savetima, nastavite!

      Delete
    3. Sve proizvode koje smo recenzirale i bile zadovoljne njima bih vam preporucila. Zavisi kakva ti je kosa, da li hoces proteinsko, hidrantno itd. Zato najbolje da malo iscitas i vidis po opisu da li je to to sto tvojoj kosi odgovara

      Delete
  14. Koristim Babylov bez sls ,velnea macadamia sa sls pa imam pitanje,koliko cesto peres celu dužinu da bi sprala silikone i da li celu dužinu da perem samponom sa sls ili bez???i da li mi treba neki jaci sampon tipa garnier ultra doux i je li s njim samo koren ili cela dužina.ZBUNJENA:-)???

    ReplyDelete
    Replies
    1. bez SLS, dovoljan je Babylove. Ne moras trljati nikad celu duzinu samo neka predje pena preko cele kose jednom u mesec dana :)

      Delete
  15. Kako je dobar ovaj post, pa svaka ti cast. :) Ides mi na pocetnu stranu da mogu da pratim sve naredne postove. :*

    Htela sam da te pitam za savet. Moja kosa je bila blansirana za ombre, pa sam je celu prefarbala, tako da je dosta suva sada, a i inace je jako osetljiva, tanka, i ne podnosi toplotu mnogo, special occasion only. :) Za negu imam makadamia ulje, makadamia masku, gliss repair & volume ljubicasti sprej kao balzam, i kokosovo ekstra devicansko ulje. To je sve za negu sto imam. A od sampona Babylove i ne znam da li da uzmem Mixa? Uglavnom, potrban mi je savet kako da koristim ove proizvode za negu, tj. kako da ih kombinujem, sta mi ti savetujes kao najpravilnije. I da li je uopste dobar izbor? Jel mi treba jos nesto?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pa hvala ti na komplimentu, trudila sam se :)

      Blajhana kosa zahteva besprekornu negu. Savetujem da batalis Gliss u potpunosti. Babylove zadrzi, Macadamiju takodje. Nabavi proteinsko pakovanje (Selective aminokeratin recimo), kupi jeftine a sjajne Balea regeneratore za dubinsku hidrataciju i jedno Insight pakovanje (Damage preporucujem).

      Pogledaj recenzije, sve smo pominjale, sigurno da ces kosu brzo oporaviti :)

      Delete
  16. Znas li mozda da li je moguce skinuti silikone dodavanjem sode bikarbone u sampon bez sls-a? Cula sam da soda skida taloge preparata sa dlake, ali ne znam koliko je ovde delotvorna :D

    ReplyDelete